
Adio Björn Andrésen – S-a stins din viață la vârsta de 70 de ani Björn Andrésen, actorul și muzicianul suedez care a marcat istoria cinematografiei mondiale printr-un singur rol – acela al lui Tadzio din Moarte la Veneția (1971), capodopera lui Luchino Visconti. Anunțul a fost făcut de regizorul Kristian Petri pentru cotidianul suedez Dagens Nyheter. Cauzele morții nu au fost făcute publice, dar moștenirea artistică și umană a lui Andrésen rămâne un capitol dureros și fascinant din istoria filmului.

Avea doar 15 ani când Visconti l-a ales, după o selecție care a devenit aproape mitologică, pentru a întruchipa tânărul angelic care îl obsedează pe compozitorul Gustav von Aschenbach (interpretat de Dirk Bogarde) în adaptarea romanului lui Thomas Mann. La premiera filmului, Visconti l-a prezentat presei ca pe „cel mai frumos băiat din lume” – o etichetă care, în loc să-i deschidă drumul spre glorie, i-a devenit o condamnare. „Mă simțeam ca un animal exotic într-o colivie”, avea să declare actorul peste ani. Într-un interviu acordat The Guardian, Andrésen recunoștea că imaginea de adolescent idealizat l-a urmărit toată viața.
Citește și: A murit Robert Redford, gigantul de la Hollywood a redefinit eleganța pe marele ecran

Determinarea de a scăpa de acel stigmat l-a făcut să evite orice rol care i-ar fi exploatat frumusețea eterică. A fost scandalizat când scriitoarea Germaine Greer a folosit fotografia sa pentru coperta cărții The Boy (2003) fără acordul lui. În schimb, și-a căutat libertatea în muzică: a fost pianist, compozitor și chiar pop star în Japonia, unde a cântat cu trupa Sven Erics. Paradoxal, chipul lui a inspirat-o pe mangaka Riyoko Ikeda pentru personajul Lady Oscar, eroina care a cucerit generații întregi.
Citește și: Adio Claudia Cardinale, ultima mare divă a cinematografiei italiene.
Björn Andrésen, o viață marcată de pierderi
Dincolo de carieră, viața lui Björn Andrésen a fost marcată de pierderi cumplite: și-a pierdut tatăl în copilărie, mama s-a sinucis când el avea doar zece ani, iar fiul său, Elvin, a murit la nouă luni. În 2021, documentarul Il ragazzo più bello del mondo – semnat de Kristian Petri și Kristina Lindström și premiat la Sundance – i-a redat vocea unui om care a trăit în umbra propriei imagini. Filmul a emoționat prin sinceritatea cu care Andrésen vorbea despre trauma celebrității precoce și despre lupta de a se reconstrui.
Citește și: Cinematografia italiană în doliu, adio neașteptat unui adevărat mit! L-am admirat în „Caracatița” și „Equalizer 3”

În ultimii ani, actorul revenise timid pe ecran, apărând într-un rol simbolic în Midsommar – Satul blestemat (2019) al lui Ari Aster, un alt film despre frumusețe și pierdere. Pentru generații de cinefili, însă, Björn Andrésen va rămâne mereu acel adolescent de la Veneția – îngerul melancolic care întruchipa, fără să știe, fragilitatea umană în fața dorinței și a timpului. „Björn nu a reușit niciodată să se elibereze complet de acel mit”, a spus regizorul Kristian Petri. „Dar poate că tocmai asta l-a făcut nemuritor.”
