
Un film ca „2046” nu se uită ușor. În acest poem cinematografic în tonuri de melancolie și vis, Wong Kar-Wai propune o experiență vizuală și emoțională unică, profund umană. Drama „2046” este o călătorie între trecut și viitor, amintire și uitare, dragoste pierdută și imposibilitatea de a merge mai departe. Jocuri de oglinzi temporale si un protagonist care scrie despre ceea ce nu poate schimba: toate se întâlnesc în acest film-caleidoscop despre solitudine și căutare.

Regizat de Wong Kar-Wai, considerat maestrul lirismului cinematografic asiatic, „2046” este o continuare spirituală și stilistică a filmului „In the Mood for Love„. Lansat în 2004, filmul a fost selectat în competiția oficială la Cannes, a câștigat European Film Award pentru cel mai bun film non-european și a fost nominalizat la David di Donatello. Cu Tony Leung, Gong Li și Faye Wong în distribuție.
Un tren într-un peisaj futurist îi poartă pe pasageri într-un loc de unde își pot recăpăta amintirile, un loc din care nimeni nu s-a mai întors vreodată. Aceasta este premiza unui roman al scriitorului SF mare iubitor de femei Chow (Tony Leung Chiu Wai), care are aventuri pasionale cu o serie de femei interesante pe care le întâlnește la Hotelul Oriental din Hong Kong. Pe măsură ce iubitele lui Chow îi oferă inspirație pentru scrisul său, realitatea se îmbină cu ficțiunea, iar trecutul se amestecă cu viitorul. Chow Mo-Wan este marcat de o dragoste pierdută, el trăiește în trecut, incapabil să se elibereze de amintirea unei femei care i-a schimbat viața.
1966. Hong Kong-ul este în pragul unui război civil. Chow, jurnalist și scriitor de romane, se întoarce în oraș după ce a fost în Singapore. El o caută pe Su Li-Zhen, o veche iubire, și găsește cazare într-un mic hotel fără a renunța la căutarea companiei feminine. El scrie un roman despre un viitor în care va fi posibil să găsești amintirile pierdute. Anul va fi 2046, sugerat de numărul camerei de alături. În timp ce se află la hotel, are aventuri succesive cu două femei: fiica proprietarului, care este îndrăgostită de un japonez, și Bai Ling, o prostituată care se îndrăgostește de el.
Citește și: Pasiune interzisă și dorință nestăvilită. De la romanul (scandalos), pe ecran: cel mai senzual film
Un viitor ipotetic fericit
2046: o dată, titlul unui roman, un număr. Acest an crucial devine reprezentarea unui viitor ipotetic fericit, dar din care se va dori evadarea pentru a se întoarce la realitate. O realitate care pornește dintr-o cameră, inițial un loc neexplorat și apoi un spațiu în care poți intra știind că există o cale de ieșire. Care, însă, se va dovedi a fi doar fizică pentru că personajele din filmele regizorului născut la Shanghai ajung mereu să rămână prizoniere ale poveștilor pe care le-au trăit chiar dacă, aparent, se prefac că se eliberează prin sex cu alții sau, ca în acest caz, prin jocuri de noroc.
Citește și: O atracție imposibil de stăpânit. Când dorința devine captivitate: filmul care a incendiat Netflixul (și nu numai!)
Nu este o coincidență faptul că femeia căutată în 2046 are același nume cu cea pierdută în „In the Mood for Love”, chiar dacă aici se prezintă ca alte două figuri feminine care poartă același nume.

Pentru a da sens suferinței sale, Chow scrie o poveste science-fiction: un călător japonez se află într-un tren care merge către anul 2046 – un spațiu mitic unde oamenii își pot regăsi amintirile pierdute. Dar există o regulă: nimeni nu se mai întoarce din 2046.
„Love is all a matter of timing. It’s no good meeting the right person too soon or too late”.
Aceasta replică, rostită de protagonist, sintetizează tragedia emoțională centrală a filmului: dragostea adevărată poate fi pierdută nu din lipsa de sentimente, ci din nepotrivirea momentului.
Titlu original: 2046
Gen: Dramatic, Romantic, SF
Tara de producție: Hong Kong
An: 2004
Durata: 120 minute
Regie: Wong Kar-Wai
Cast principal: Tony Leung Chiu Wai, Gong Li, Faye Wong, Zhang Ziyi, Takuya Kimura
„2046” este considerat un film esențial pentru cei interesați de cinema-ul de autor asiatic, dar și o provocare emoțională pentru orice spectator care a trăit iubirea ca pierdere. Se leagă tematic și emoțional de „Days of Being Wild” și „In the Mood for Love„, considerat de mulți critici una dintre cele mai frumoase povești de dragoste din istoria cinema-ului. Poate cineva cu inima frântă să-și găsească liniștea într-un prezent marcat de fantomele amintirilor?